Wydanie nr 14 z 2015 r. (2015-04-08)

BROŃ W KAŻDYM DOMU

ROZMOWA TYGODNIA z Andrzejem Turczynem, prezesem stowarzyszenia Ruch Obywatelski Miłośników Broni

Andrzej Turczyn – pochodzi z Zamościa, absolwent I LO w Zamościu oraz prawa na UMCS w Lublinie. Jest adwokatem. Mieszka w Koszalinie. Prezes powstałego w 2011 r. Ruchu Obywatelskiego Miłośników Broni, które stawia sobie za cel wprowadzenie jednoznacznych zasad regulujących dostęp do broni dla obywateli. Od roku ROMB prowadzi akcję społeczną zmierzającą do ustanowienia nowej kategorii pozwolenia na broń – dla ochrony miru domowego. Stowarzyszenie liczy 3200 członków w całym kraju.

 

Czy pan ma w domu broń?

 

– Mam, i to bardzo różną: i starą, i nowoczesną strzelecką. Mam pistolety, rewolwery, karabinki, przeróżne rodzaje i egzemplarze.

 

Do czego jest panu potrzebna?

 

– Mam trzy rodzaje pozwoleń na broń: sportową, bo jestem członkiem związku sportowego i jeżdżę na zawody, do celów szkoleniowych oraz kolekcjonerskich. Interesuję się bronią, to moja pasja. Jestem kolekcjonerem.

 

Rozmawiała Anna Rudy 

To jedynie część artykułu. Kompletny artykuł przeczytasz w obecnym wydaniu Tygodnika Zamojskiego. Zapraszamy do punktów sprzedaży, lub do zakupu e-wydania (tylko 2.5 zł).


Komentarze

666 2015-12-05  21:03

Skoro obywatele nie mogą według polityków posiadać broni palnej TO PO CO MA POSIADAĆ JĄ POLICJA?!

Kaziu 2015-09-01  00:00

Ograniczanie wolności w Polsce jest celowe.Łatwiej skolonizować podzielić bo nikt nie podskoczy.Dlatego nie ma intersu by Polska była silna '

Ateista 2015-04-29  01:12

Pięknie się dzieje w państwie polskim...
Jakiś czas temu wprowadzone zostały reformy: Edukacji, Zrowia, Emerytalna i Administracyjna...
Administracyjna miała spowodować zmniejszenie biurokracji... biurokracja wzrosła...
Emerytalna... dzisiejsi 25 - latkowie muszą pracować 300 lat by dostawać emerytury w wysokości emerytur ich dziadków - zakładając, że inflacja nie będzie się zmieniać...
Służba zdrowia... nikt nic nie wie... kto kogo i gdzie leczyć... kolejki jeszcze większe do specjalistów niż były...
Edukacja... no ta reforma to naprodukowała samego zła... ADHD, Dysleksje, dysortografie i dyskomforty... nikt nic nie umie a chcą wszyscy...
Jak mawiał ktoś... nie uczcie się uczniowie... durnym narodem łatwiej rządzić...
A skoro mamy durny naród, nie mamy perspektyw na przyszłość, leczyć się nie ma gdzie, nie wiadomo gdzie co jest... dać teraz narodowi broń ... sam się wykończy...
Nie trzeba żadnych wojen...
Jedna połowa narodu wyjedzie z kraju, a druga wystrzela się nawzajem...
O to walczyli nasi dziadkowie? Po to było potrzebne obalanie komunistów?
Może to już czas na zmianę flagi? Na jaką? Niemiecką - Po Land - nawet fajna nazwa landu - PO...
Czy może zmienimy hymn na Międzynarodówkę ? SSR-Polsza...

janek-dzbanek 2015-04-10  07:42

Macius 2,

ty odkrywasz nowe fakty historyczne piszac o Schwajcari i USA.

Dajac bron Polakom to by bylo tak samu jak z samochodami czyli pewna czesc polskiej spolecznosci zaczela by glupiec wynikiem czego doszlo by do wielu wypadkow.

Ps. 2015-04-10  06:16

piszecie książki na temat posiadania bądź nie giwery, wiele osób nie zdaje sobie sprawy co by to było gdyby teraz w erze ogłupiaczy mówię tu o dopalaczach i alkoholu to prawdopodobnie strzelanki byłyby co dzień nie w skali kraju ale gminy my jako społeczeństwo nie dojrzeliśmy do tego mówi się o korupcji za wschodnią granicą a to u nas jest największe pozwolenie policja przymyka oko straż robi fotki i mierzy odległości zaparkowanym autom "statystyki"wszędzie "rak"

Andrzej 2015-04-09  20:21

@jolka... piersi to maja kobiety, a dzieci polskich sedziow, prokuratorow i innej ubecji zawsze mialy latwy dostep do broni, tak w pierwszej jak i w PRL bis...

Maciuś 2 2015-04-09  19:13

Szwajcaria od lat wieków jest uzbrojona po zęby! Na tyle uzbrojona, że nawet Hitler nie odważył się jej zaatakować! TAK! Straty byłyby zbyt duże. Podobnie postąpili Japończycy, nie atakując terytorum USA, gdyż, słusznie zresztą, uważali że w Ameryce za każdym krzakiem będzie czekać na nich lufa...
Uzbrojone społeczeństwo to bezpieczne społeczeństwo.
Masakry w USA zdarzały się w miejscach, gdzie prawo zabrania posiadania broni. Bandyci i szaleńcy niespecjalnie przejmują się takimi zakazami, gdyż mają plany (tak, oni planują takie akcje) na znacznie większy wyrok, łącznie ze śmiercia w wyniku szturmu sił policyjnych lub jak trafią na uzbrojonego obywatela.
Tylko totalitarne rządy zabraniaja obywatelom posiadania prawa do obrony i broni. Tym samym staja się wspólnikami bandytów i innych szumowin, których sposób na życie to łamanie prawa...

Maciuś 2015-04-09  18:59

Dlaczego państwo odmawia mi prawa do obrony? Czy jest w stanie zapewnić mi bezpieczeństwo? Na przyjazd patrolu czeka się min pół godziny. Czy przestępca będzie na tyle uprzejmy i zaczeka? Poza tym patrol ZAWSZE przybywa PO ZDARZENIU. Pozbierać ślady, obejrzeć trupa... Bardzo to budujące.
To przestępca wchodzący do domu bez wiedzy/wbrew woli mieszkańców ma się bać, że odniesie obrażenia, zostanie kaleką lub skończy w plastikowym worku. Ale bać ma się tylko praworządnych i zdrowych psychicznie obywateli. Nie dresików i żuli pod blokiem, bo dla tych prawa do broni nie przewidziano i środowiska strzeleckie też nie żądają tego, wręcz przeciwnie.
Hasło, że ROMB i inne środowiska strzeleckie żądają broni dla wszystkich jest głupi i pozbawiony sensu. POza tym zgodnie z tym, co glosi niedorzecznik policji Sokołowski Mariusz, można zabić bezpozwoleniowym krzesłem a niektórzy policjanci wykonują finkcje administracyjno-biurowe i może im też należałoby zabrać broń. Ba, nawet pozbawic stanowisk urzędniczych i wysłać na ulicę (w końcu policja jest od pilnowania prawa i porządku, a nie urzędowania), a biurka obsadzić cywilnymi urzędnikami bez prawa do resortowej emeryturki.

Arrow 2015-04-09  17:31

Każdy zdrowy na psychicznie obywatel powinien mieć prawo do posiadania broni w celach strzeleckich, kolekcjonerskich i obronnych, jako człowiek wolny w wolnym kraju. To nie znaczy, ze każdy musi broń posiadać, nie chcesz masz prawo nie tylko do jej posiadania ale również do nie posiadania. Jeśli jesteś prawdziwie wolny i w prawdziwie wolnym kraju żyjesz to ty decyduje czy z tego prawa chcesz skorzystać czy nie.

jolka 2015-04-09  13:27

polskiemu idiocie dac wodke dopalacze i jeszcze giwery to wystrzelaja wszystkie dyskoteki i winnych nie bedzie bo piersi bron by mieli synkowie sedziow prokuratorow policjantow polska powinna bronic sie krzyzami tego u nas dostatek

obywatel 2015-04-09  13:26

zabrać broń politykom! odebrać immunitety! dlaczego nie słuchają głosu ludu? dlaczego okłamują społeczeństwo poprzez sfałszowane tzw badania opinii społecznej? ( nikt nigdy nie zapukał do mojego domu z pytaniem czego oczekuję od władzy itp.!) manipulują nami poprzez media. oni decydują czego mamy prawo się domagać bo oni lepiej wiedzą czego my chcemy! jeżeli ja stwierdzę że chcę dostępu do broni oni stwierdzą że jest mi niepotrzebna! kim oni są? czy ja będąc zwykłym obywatelem jestem od nich gorszy? ja też chcę móc posiadać broń do ochrony osobistej oraz immunitet - który z Polaków tego nie chce? jeżeli mnie stać na zakup broni, jestem spokojnym, szanowanym, zdrowym psychicznie obywatelem, dlaczego odmawia mi się prawa jej posiadania? nie jest ważne do jakiego celu - czy ja chcę strzelać sportowo, czy chcę bronić w razie niebezpieczeństwa swojej rodziny, czy lubię ją zbierać, efekt byłby ten sam - posiadałbym broń! ja nie chcę płacić za licencje, korzystanie ze strzelnic, itp. ja potrafię strzelać i obchodzić się z bronią! ja chce złożyć broń w bezpiecznym miejscu w domu aby mieć spokojniejszy sen, nie licząc na łaskę policji w razie zagrożenia, oczekując że obroni mnie ktoś komu tak naprawdę nie zależy na moim bezpieczeństwie! nie chcę być na łasce innych ludzi! nie chcę aby inny człowiek zabraniał mi czegoś co mnie dotyczy, chcę wybudować na swojej ziemi dom - dlaczego ktoś ma mi wydawać na to pozwolenie, chcę ściąć moje drzewo dlaczego mam się kogoś o to pytać? PYTAM DLACZEGO??? - jeżeli swoim działaniem nie wyrządzam nikomu krzywdy, nie niszczę przyrody, nie zanieczyszczam środowiska - DLACZEGO?? Jestem obywatelem Polski i mój rząd mnie nie szanuje, nie liczy się z moim zdaniem, nie chce mojego dobra, pilnuje tylko własnych interesów, biznesików, własnego bezpieczeństwa, tuszowania własnych machlojstw! Pozwólcie mi posiadać broń do obrony rodziny, dóbr osobistych, mojego mienia, nic więcej nie chcę - czy to dużo?? pozwólcie, że to ja ocenię stan mojego bezpieczeństwa - nikt nie ma prawa wypowiadać się w moim imieniu - jeżeli ktoś nie chce posiadać broni - jego wola, ale niech nikomu innemu nie zabrania jej posiadania. Niech nie zabrania tym bardziej tego człowiek który do broni ma ułatwiony dostęp, immunitety i inne przywileje! Pozdrowienia

spokojny 2015-04-09  11:37

Polaki, my mamy 100 generałów w armii na etatach, a USA tylko 40, więc jesteśmy potęgą i po co nam broń. Wiadomo że taki jeden generał w okopie to jak pluton szeregowców

Anty 2015-04-09  10:47

@widor
Około 3.5 tysiąca osób ginie co roku na polskich drogach. Czy słyszałeś o zakazie zakupu samochodu? I jakim argumentem to zbijesz prócz błędów ortograficznych?

Q800 2015-04-09  10:40

Widor... błagam. Ale źródło masz, lewicowy brukowiec HP. Przytocz lepiej statystyki, ile przestępstw jest popełnianych z legalnie posiadanej broni. Ja posiadam broń legalnie i żadne twoje kwiki tego nie zmienią. Już nawet nie chce mi się pisać, że jesteś zwykłym hipokrytą, bo jakoś cena za posiadanie przez wszystkich samochodów ci nie przeszkadza. Tak, że zaraz wyjedziesz, że "samochód do jeżdżenia, broń do zabijania". Jak pisałem wyżej, hipokryta, dla którego fakty i życie ludzkie się tak naprawdę nie liczą.

Rako 2015-04-09  09:40

Strzelanie to świetny sport a broń to atrybut wolnego człowieka. Działania ROMB bardzo mi się podobają.

widor 2015-04-09  08:38

"Kilkaset ofiar w tydzień, tysiąc w ciągu miesiąca. Tyle, według wyliczeń portalu "Huffington Post" amerykańskie społeczeństwo płaci za utrzymywanie powszechnego dostępu do broni palnej. Amerykańscy dziennikarze twierdzą, że krwawe strzelaniny przybierają wręcz postać epidemii." Ale to przecierz można zbić argumentem że gdyby ofiary miały broń to by się obroniły. Zróbmy to sobie w Polcse więcej w: http://natemat.pl/55403,setki-ofiar-tygodniowo-tylu-amerykanow-ginie-przez-powszechny-dostep-do-broni

Radek 2015-04-09  07:38

Każdy badyta ma dostęp do broni i nie przeszkadza mu brak pozwolenia. Pokazują to statystyki i akcje policji.
Broń białą może mieć każdy i jakoś sąsiad nie zażyna sąsiada szablą. W usa przestępczość z użyciem broni jest najwyższa tam gdzie broni NIE WOLNO posiadać (głównie duże miasta).
W Polsce obecnie STRACH się bronić. To główny problem. Za uszkodzenie nożem bandyty rabującego nasz dom grozi nam większa kara niż bandycie za włamanie! Takie przepisy to relikt PRL! Powinniśmy móc posiadać broń do obrony naszych domów i naszego kraju. Gdyby dziś zaatakowali nas Rosjanie to moglibyśmy bronić się nożami kuchennymi a partyzantkę robiliśmy z procami i łukami...
W całej Europie jesteśmy na ostatnim miejscu pod względem liczby broni na mieszkańca. To absurd! Szwajcarzy, Kanadyjczycy czy Czesi mają podobnie "łatwy" fostęp do broni co USA i jakoś się nie wystrzeliwują. W Meksyku dostęp jest reglamentowany jak w Polsce a mają więcej morderstw z użyciem broni niż USA... Statystyki to nie wszystko, ale wyraźnie pokazują, że sam dostęp do broni nie powoduje żadnego zagrożenia a wręcz przeciwnie. Przykład USA i Meksyku plus Kanady pokazuje, że samo ograniczenie dostępu do broni wcale nie zwiększa bezpieczeństwa obywateli i kraj z powszechnym dostępem obywateli do broni może być bezpieczniejszy niż ten w którym zabrania się posiadać broń obywatelom a jest w posiadaniu bandytów (jak w Polsce).

wera 2015-04-08  22:00

Popieram w pełni działania naszego wspaniałego Prezesa ROMB-u w kwestii posiadania broni do ochrony miru domowego.Oczywiście Policja za wszelką cenę tłumi i niszczy nasze działania w tym kierunku.Niech lepiej "Oni"posprzątają swoje podwórko z tzw;swoich elementów ,których nie mało w ich gronie.Najwięcej zanotowanych przypadków z nieuzasadnionym użyciem broni palnej występuje właśnie w Policji i to nie tylko w naszym kraju.A zatem reasumując,w przypadku nawet zagrożenia ze strony agresora z innego państwa należy stwierdzić na chwilę obecną,że ani panstwo polskie nas nie obroni ,ani NATO ,ani my sami nie będziemy mogli przeciwdziałać w pierwszej fali agresji na Polskę.Taki scenariusz zgotowało nam ukochane państwo polskie.Należy również dodać,że nowy kandydat z PISU też nie popiera Nasze dążenia w sprawie posiadania broni do ochrony miru domowego lecz po wygraniu zamierza w większości powołać i utworzyć oddziały rezerwy i gnębić Nas ciągłymi wezwaniami na szkolenia rezerwistów.Kompletny absurd.Wybierajcie Drodzy Koledzy odpowiednich ludzi na miarę Naszych oczekiwań.

Andrzej 2015-04-08  18:18

W Szwajcarii w co drugim domu czy mieszkaniu mamy bron i CALY SWIAT O TYM WIE. Czy ktos z tego powodu boi sie przyjezdzac do Szwajcarii? Tu ciagle jeszcze wiele ludzi nie zamyka drzwi wejsciowych we dnie i nocy bo czujemy sie BEZPIECZNIE.
Pozdrawiam ze Szwajcarii

Darek 2015-04-08  16:33

Zawsze będzie zdrowe dopóki broń będzie w rekach ludzi odpowiedzialnych i prawych. Lepsza dostępność do niej nie sprawi haosu na ulicach ani wzrostu przestępczości, wręcz odwrotnie jest potrzebna dziś w każdym domu. Z zachowaniem wszelkich zasad ostrożności. Obywatele uzbrojeni to obywatele BEZPIECZNI

Wojciech 2015-04-08  14:05

Ja i Ty.... nie wiem jakie masz hobby, ale prawdopodobnie tak samo bezpieczne jak moje, na początku to była fascynacja bronią, kupowałem pisma branżowe, poradniki, zbierałem katalogi producentów, śledziłem poczynania technologiczne w dziedzinie broni, następnie wybrałem się do klubu strzeleckiego gdzie dużo rozmawiałem z ludźmi, słuchałem co mówią z czego strzelają jakiej amunicji używają i dlaczego. Potem odważyłem się strzelać z broni obiektowej, następnie doceniłem posiadanie własnej broni, gdzie nikt ci nie przestawia urządzeń celowniczych. Generalnie po 10 latach hobby przerodziło się w pasję i stwierdzam kilka rzeczy. Szeroko pojęta "broń" uczy pokory, wycisza, pobudza relacje interpersonalne, uczy zdrowego współzawodnictwa. Chciałbym jeszcze zauważyć, że najbardziej przeciwni posiadaniu broni( do różnych celów) są osoby, które nigdy nie miały broni w ręku i nie strzelały, to tak, syty nie zrozumie głodnego. Nie ma co toczyć piany, tylko starać się obiektywnie i mądrze oceniać ludzi i ich zainteresowania.

Radek 2015-04-08  14:04

Popieram ten sport. Sam bym postrzelał sobie na strzelnicy. W domu też, by było dobrze mieć broń. Nawet jak się nigdy nie przyda. W końcu dążymy do Europy...

johny 2015-04-08  13:36

Hobby takie samo jak zbieranie znaczków ,tylko o wiele bardziej praktyczne.Co do zdrowia zbierającego, to bym się nie martwił, bo przebadany i skoro zbiera legalnie to zdrowy.A jeśli szanowni przedmówcy odczuwają lęk przed sąsiadem zbieraczem ,to może dzień dobry podczas mijania z rana na schodach lub przed bramką na chodniku wystarczy.Lęk z pewnością minie a i sasiad w razie nagłej potrzeby pomocny okazać się może.

Łucznik z Radomia 2015-04-08  13:23

Hobby jak każde inne - człowiek uprawia sport strzelecki więc chyba wszystko jest ok? Łucznictwo to też sport. Jazda samochodem też. A to że z łuku można kogoś postrzelić czy samochodem "potrącić" to nie powód żeby dopatrywać się działania lobby łuczniczego czy motoryzacyjnego.

Wajamos 2015-04-08  13:06

Widor, czy możesz zrozumieć i rozdzielić tematykę swobodnego dostępu do broni, od mniej uznaniowego dostępu do broni palnej dla Praworządnego i Zdrowego Psychicznie obywatela? Z racji naszego położenia geopolitycznego wskazanym jest odwołać się do Polskich tradycji w strzelectwie, które to uczy ważnych cech, takich jak opanowanie, wrodzony nawyk skutecznego słuchania poleceń, konsekwencji w działaniu, pokory... Strzelectwo Polskie powinno zostać zreformowane

E-migrant 2015-04-08  13:05

Zgodnie z Ustawa o Broni i Amunicji kazdy moze miec i nosic bez zadnego pozwolenia np. kowbojski rewolwer Remington 1858 kal. 44 - i co, czy polskie ulice splywaja krwia? Czy kraj to jedno wielkie pole bitwy?
Kazdy czlowiek ma przyrodzone i niezbywalne prawo do obrony i powinien miec wolny wybor czym sie bronic. Walka bronia palna to taka sama sztuka walki jak karate, kendo, szermierka, czy lucznictwo, inna jest tylko uzywana bron. Skoro kazdy moze cwiczyc sztuki walki, nosic przy sobie lamiace cegly piesci, noze, palki, gazy, maczety, siekiery itp. bez pozwolenia, to dlaczego bron ma byc wykluczona? Kobieta ma male szanse obornic sie przed sprawnym mezczyzna, a nie kazdy moze trenowc sztuki walki. Zeby byc dobrym karateka, trzeba min. 5 lat intensywnych treningow. Zeby nauczyc sie skutecznej obrony pistoletem, wystarczy kilka miesiecy - i kazdy moze to robic, mlodzi, starzy oraz niepelnosprawni rowniez.

ar15 2015-04-08  13:01

bardzo zdrowy sport

Bron 2015-04-08  12:53

A państwo z lobby bandytów , gwałcicieli i terrorystów? Oni akurat uwielbiają kiedy ofiara jest bezbronna. Hobby zastanówmy sie. 1 uczy odpowiedzialności 2 wymaga rozwagi 3 o legalnym posiadaczu broni władza wie wszysko ( wiec lepiej zeby prawa nie łamał ) 4 wymusza unikanie kłopotów i używek. Straszne te hobby. Jak macie troszkę oleju w głowie to zwalczajcie bron nielegalna :-)

lobbysta 2015-04-08  12:52

Widor, zmienisz zdanie na temat broni w sąsiedztwie, a może i we własnym domu kiedy jakiś oprych wejdzie ci do środka, napcha sobie kieszenie, rzuci dzieckiem o ścianę i zgwałci żonę, a ty będziesz na to sobie bezradnie patrzył z obitą gębą i czekał na przyjazd policji (średnio 1-2 godziny).

Marco Polo 2015-04-08  12:40

A ja chciałbym mieć broń w domu. Zawsze ten, który chciałby się włamać,lub zrobić coś gorszego i miałby świadomość,że w domu może być broń dziesięć razy by się zastanowił czy warto.

Mider 2015-04-08  12:36

A jakąż to sytuację mają Amerykanie?

Grzegorz 2015-04-08  12:36

Oczywiście Popieram dążenie do posiadania broni do ochrony miru domowego. Każdy powinien mieć możliwość obrony siebie i swoich najbliższych. Pamiętajcie zanim przyjedzie policja możecie być martwi.A mając broń możecie ochronić siebie i własną rodzinę A to najważniejsze. Ważniejsze niż jakiś tam Bandyta, który was napada we własnym domu(mieszkaniu). U nas musi się zmienić prawo do OBRONY KONIECZNEJ oraz Większa możliwość pozwoleń na broń Takich do obrony we własnym domu(mieszkaniu) Nie takiej do noszenia na ulicach

Q800 2015-04-08  12:21

Sam jesteś specyficzny.

widor 2015-04-08  10:55

Lobby producentów broni śmiało sobie ostatnio poczyna w Polsce. Dopuśćmy do sytuacji jaką mają amerykanie. Mając świadomość że twój sąsiad się zbroi i "kolekcjonuje" broń a nie znaczki sprawi że człowiek od razu staje się bezpieczniejszy i spokojniej śpi w nocy.

ja i ty 2015-04-08  06:38

specyficzne hobby.. jeszcze zdrowe?

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej
Rozumiem