Wydanie nr 39 z 2016 r. (2016-09-28)

Zakończyli zagraniczne praktyki w programie Erasmus +

Zakończyli zagraniczne praktyki w programie Erasmus +

Uczniowie Technikum ze Szczebrzeszyna zdobywali doświadczenie zawodowe na praktykach w Niemczech i stworzyli sobie szansę na lepszą przyszłość.

Zespół Szkół nr 2 im. dr. Z. Klukowskiego w Szczebrzeszynie to szkoła ponadgimnazjalna, która od kilku lat proponuje uczniom technikum i zasadniczej szkoły zawodowej praktyki zagraniczne i staże zawodowe. W ten sposób chce zachęcić młodych ludzi do podjęcia nauki wybranego zawodu oraz dać im szansę wejścia na rynek pracy z „asem w rękawie" - przygotowanie do pracy z najnowszymi technologiami i sprzętem XXI wieku, zgodnie z wymaganiami stawianymi przez współczesnych pracodawców.

- Pomysł zrodził się kilka lat temu, kiedy gimnazjaliści chętniej wybierali licea, a szkoły kształcenia zawodowego traciły na popularności. My jednak wiedzieliśmy, że szkolnictwo zawodowe ma przyszłość, a ci, którzy mają fach w ręku, szybko znajdą zatrudnienie i wejdą na rynek pracy. Zastanawialiśmy się tylko, jak przekonać do tego uczniów i ich rodziców, jak zachęcić gimnazjalistów do nauki w naszej szkole, w jaki sposób ją uatrakcyjnić. Przyszły nam z pomocą programy unijne: Leonardo da Vinci, a później Erasmus+. To był strzał w dziesiątkę - mówi dyrektor szkoły Agata Jonasz. - Programy umożliwiły organizację zagranicznych praktyk zawodowych, a tym samym wpisały się w koncepcję pracy naszej szkoły i stały się atrakcyjnym elementem kształcenia w zawodzie.

Szkoła przygotowała wniosek i pierwszych ośmiu uczniów technikum mechanicznego wyjechało na praktyki zagraniczne, w ramach programu Leonardo da Vinci. Zainteresowanie udziałem w praktykach zagranicznych rosło z każdym rokiem, dlatego szkoła uczestniczyła w kolejnych rozdaniach.

Dwuletni projekt „Zawodowe domino" dobiega końca. Ostatnia 20-osobowa grupa zakończyła praktyki zagraniczne. Uczniowie w czasie cztero-, trzy- i dwutygodniowych wyjazdów do Niemiec odbyli praktyczne szkolenie zawodowe w warunkach, jakich nie są w stanie zapewnić ani szkoła, ani lokalni przedsiębiorcy. Kwalifikacje przez nich zdobyte są uznawane przez szkołę w ramach „Porozumienia o partnerstwie", zgodnie z europejskimi ramami kwalifikacji (EQF).

- Naszym głównym celem - jak mówią koordynatorzy Elżbieta Nawrocka i Alina Pietrzniak - było podniesienie poziomu kluczowych kompetencji i umiejętności. Zależało nam, by zawodu młodzież uczyła się na najwyższym poziomie, doskonaliła umiejętności językowe (język zawodowy) oraz poznawała kultury innych krajów Unii Europejskiej, w tym kulturę i organizację pracy. Chcieliśmy ułatwić uczniom przejście z etapu nauki do etapu zatrudnienia, wejście na trudny, dynamiczny rynek. Nie bez znaczenia oczywiście było wzbogacenie oferty naszej szkoły oraz podniesienie jej prestiżu w środowisku lokalnym.

Wyjazd na praktyki to nie tylko zdobywanie doświadczenia zawodowego w realnym miejscu pracy, to także możliwość zwiedzania najciekawszych zabytków w Berlinie, Dreźnie i Lipsku oraz obcowanie z kulturą, tradycją, zwyczajami i językiem niemieckim.
Uczestnicy projektu wrócili zadowoleni, choć niektórzy nie kryli, że nie było łatwo. Wszyscy jednak zostali docenieni przez niemieckich pracodawców za sumienność, zaangażowanie i jakość wykonywanej pracy.

- Praktyki zagraniczne były super, miałam okazję znaleźć się w międzynarodowym towarzystwie (młodzież z Polski, Słowenii, Szkocji, Chorwacji, Portugali i Hiszpanii). Początkowo komunikowanie się sprawiało nam trochę trudności, jednak pokonaliśmy barierę językową, używaliśmy niemieckiego, angielskiego i polskiego. Wspólnie odbywaliśmy praktyki, a w wolnym czasie poznawaliśmy kulturę innych krajów, zawiązywaliśmy przyjaźnie. Chętnie pojechałabym na praktyki kolejny raz - relacjonuje udział w projekcie Dominika, która już dwukrotnie wyjeżdżała na staż zagraniczny w ramach programu Erasmus+.

Łącznie w projekcie uczestniczyło 41 uczniów i 5 opiekunów Zespołu Szkół nr 2 w Szczebrzeszynie. Staże zawodowe finansowała Unia Europejska (cały koszt to 82 860 euro), dlatego udział w projekcie był dla uczniów całkowicie bezpłatny. Mieli zapewnione zakwaterowanie, wyżywienie, transport. Otrzymali też wysokie kieszonkowe, pomoce do nauki, ubranie i obuwie ochronne. Ze środków projektu sfinansowane zostało również przygotowanie pedagogiczno-kulturowo-językowe. Jego celem było doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej i radzenia sobie ze stresem w obcym środowisku, kształcenie umiejętności nawiązywania kontaktów i porozumiewania się po niemiecku oraz poznanie Saksonii - jej kultury, obyczajów, mentalności.
Partnerem projektu była współpracująca ze szkołą od lat firma Vitalis z Saksonii w Niemczech.

- Nasi partnerzy mają wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów tego typu, współpraca z nimi zagwarantowała wysoką jakość praktyk i pozwoliła z sukcesem zrealizować cele projektu - dodają koordynatorzy. Uczestnicy na koniec otrzymali Europass Mobility oraz certyfikaty potwierdzające odbytą praktykę.

Podsumowując, Zespół Szkół nr 2 stawia na europejski wymiar kształcenia, kreatywną i innowacyjną edukację zawodową z wykorzystaniem europejskiego systemu transferu osiągnięć (ECVET) i odpowiada na potrzeby uczniów. Daje możliwość zdobycia doświadczeń zawodowych, wspaniałych wspomnień, umiejętności językowych, nowych znajomości międzynarodowych, a przede wszystkim szansę na lepszą pracę.

Komentarze

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej
Rozumiem