Idą święta, czyli ponad 20 mld zł do wzięcia
W HANDLU JUŻ ŚWIĘTA
W ciągu kilku najbliższych tygodni wydamy na przygotowanie świąt Bożego Narodzenia grubo ponad 20 mld zł, mniej więcej po połowie na prezenty i na zakupy spożywcze. Jak zaważyła firma Delitte (zajmująca się m.in. doradztwem gospodarczym), która co roku przygotowuje raport o świątecznych zwyczajach konsumenckich i zakupach świątecznych, kwota ta co roku rośnie – w tym będzie wyższa o około 10 proc. Choć z tego samego raportu wynika, że większość z nas zaczyna myśleć o świętach i robić pierwsze zakupy na początku grudnia, handlowcy gotowi są od dawna. Sezon świąteczny w handlu zaczyna się na początku listopada. Centra handlowe i mniejsze sklepu przystrajane są w iluminacje, a na półkach pojawiają się bombki i Mikołaje z czekolady. Oczywiście wszystko w promocyjnych cenach. „Kup, bo taka okazja może się już nie powtórzyć” – to będzie klientom wtłaczane do głów nieustannie.
– Pamiętam, jak jeszcze dwa lata temu oburzaliśmy się, kiedy jedna z sieci dyskontowych wyemitowała w telewizji świąteczną reklamę swoich produktów dokładnie w Dzień Wszystkich Świętych, 1 listopada. Zapewne z myślą o tym, że rodziny są wtedy razem i mogą już wstępnie planować święta – mówi Leszek Mellibruda, psycholog biznesu.
Anna Rudy
To jedynie część artykułu. Kompletny artykuł przeczytasz w obecnym wydaniu Tygodnika Zamojskiego. Zapraszamy do punktów sprzedaży, lub do zakupu e-wydania (tylko 2.5 zł).